Korok v doprave

Vo verejnej doprave hrá korok kľúčovú úlohu ako izolačný prostriedok, znižuje hmotnosť vozidla a prispieva k zníženiu spotreby energie. Slúži aj ako dekoračné prvky, napr. v prípade áut alebo lietadiel. Je to dokonca kľúčový materiál, pokiaľ ide o bezpečnosť. To je prípad rakiet a landerov vesmírnych agentúr, ako je NASA.

Porsche spolupracovalo s dizajnérom a influencerom Seanom Wotherspoonom na vytvorení farebného auta s rovnakou témou. Vozidlo vychádza z Porsche Taycan 4 Cross Turismo a čerpá inšpiráciu z Harlekýna, pričom posúva koncept na ďalšiu úroveň, dokonca si preberá tému interiéru.

Ako vegetarián chcel Wotherspoon zabezpečiť, aby interiér auta nebol potiahnutý kožou, a tak použil manšestr (materiál použitý už v 911 Targa Heritage Edition) a korok (materiál získaný z kôry korkového dubu). čalúnenie stropu, sedadlá a slnečné clony. priezory, ako aj na palubnej doske, stĺpikoch, stredovej konzole, volante a koberčekoch.


Fiat Fiat 500 Spiaggina

Táto Spiaggina, zdobená v dvoch odtieňoch nebesky modrej a perleťovej bielej, je typicky letná, bez strechy ako originál a bez zadných sedadiel, pretože teraz má korkový odkladací priestor a integrovanú sprchu, ktorá je pravdepodobne navrhnutá na odstránenie piesku po deň na pláži.

Model vzdáva hold svetu plachtenia, ako je nízke čelné sklo (takmer neexistujúce) a korková konštrukcia pokrývajúca zadnú časť so vzorom imitujúcim lode s teakovou podlahou používané na palube, jachty.

Korok je možné kombinovať s rôznymi termoplastickými materiálmi, čiastočne nahrádza plast a vytvára udržateľnejšie konečné produkty.

Tieto materiály môžu byť spracované pomocou rôznych výrobných techník – ako je extrúzia, vstrekovanie, tvarovanie za tepla, vyfukovanie alebo kontinuálne lisovanie – na vytvorenie komponentov plne prispôsobených technickým požiadavkám zákazníka.

Korkové polymérne zmesi (CPC) môžu byť tiež vizuálne prispôsobené tak, aby vyhovovali estetickým potrebám konečného dizajnu.


Použitie korkových kompozitov pomáha znižovať hmotnosť a v dôsledku toho znižovať náklady na energiu. Okrem toho je dôležitá tepelná pohoda a nehlučnosť, na ktorú má korok tiež výrazný vplyv. Železničný priemysel je jedným zo segmentov hospodárstva, kde je spotreba energie dôležitá v kontexte ekonomiky a ekológie.

Dôležité sú aj vysoké parametre namáhania korkových kompozitov vyvinutých v laboratóriách s ohľadom na bezpečnosť cestujúcich na železnici. Za zmienku tiež stojí, že nemecká spoločnosť Siemens je spoluautorom riešenia, ktoré umožnilo použiť ľahkú a flexibilnú korkovú podlahu vo varšavskom metre.

Posledným, ale v neposlednom rade dôležitým parametrom korku je požiarna bezpečnosť. Tento posledný parameter bol hlavným dôvodom, prečo NASA už takmer pol storočia používa zmes korku a iných materiálov na ochranu plášťov svojich rakiet, ktoré musia pri prechode atmosférou znášať extrémne teploty. V lietadlách sa korok používa na vytváranie povrchových úprav alebo ako vo vlakoch na zníženie hmotnosti stroja. Na jachtách je popri teakovom dreve najobľúbenejším riešením.

Vhodný korkový kompozit je odolný voči vlhkosti a ohrevu od slnka. Automobilový priemysel je tiež veľmi obľúbeným miestom, kde sa korok používa. Značky ako BMW a Mercedes používajú korkovú povrchovú úpravu pre interiéry automobilov, ako sú palubné dosky. Obľúbený je aj gumový korok a jeho použitie vo forme autotesniacich líšt ako ekologickejšej alternatívy kaučuku.


Pridaj komentár

X
Objednať vzorky korku
Share via
Copy link