BLOG

Miniatúrne domčeky na korkových útesoch

Dizajnérka Rosa de Jong vytvára mikrodomy z korku, ktoré sú postavené na stranách malých útesov. Jej miniatúrne prostredie je pokryté umelým machom a zdobené modelovými stromami, ktoré dodávajú malým domovom čaro. Predtým svoje diela vešala do sklenených trubíc, čo vytváralo ilúziu, že diela sa vznášajú vo vzduchu.

Jej najnovšie diela visia medzi dvoma tabuľami skla a sú zaistené tenkými drôtikmi. De Jong spolupracovala so svojím otcom na vytvorení drevených rámov pre konštrukcie, ktoré zahŕňajú malé kolesá, ktoré umožňujú majiteľovi nastaviť polohu plávajúcich ostrovov. Dve z jej nových diel, Remembered and Imagined , sú súčasne vystavené na výstave v dvoch mestách, ktorá bola otvorená 24. augusta 2018 v Paradigm Gallery vo Philadelphii a 30. augusta 2018 v Antler Gallery v Portlande v Oregone. Viac miniatúrnych domov amsterdamskej dizajnérky si môžete pozrieť na Instagrame a na jej webovej stránke Micro Matter .


Vo svojom projekte Micro Matter de Jong tiež ručne vytvorila miniatúrne prostredia umiestnené v sklenených skúmavkách, čím vytvorila ilúziu, že objekty sa vznášajú vo vzduchu, čo pripomína lietajúci hrad v Štúdiu Ghibli vo filme Howl’s Moving Castle.

De Jong ručne stavia svoje malé budovy, z ktorých každá vyzerá ako pastoračný dom postavený na malých útesoch. Miniatúrne schodiská sa krútia cez ručne maľovaný korok a jej najnovšie diela visia medzi sklenenými tabuľami a sú upevnené drôtmi. Jej práca je momentálne vystavená v Antler Gallery v Portlande v Oregone do 30. augusta.


Miniatúrne krajinky, uzavreté v dlhých vertikálnych sklenených blokoch, vytvárajú malé scény, ktoré môže divák preskúmať a predstaviť si. Malé scenáre, ručne vyrobené z eklektickej zmesi materiálov vrátane papiera, kartónu, konárov stromov a machu, predstavujú neskutočné architektonické prostredia a štrukturálne nemožné. Hromada budov balansuje na okraji malého kopca zeme, ktorý sa akoby vznášal vo vzduchu; mestská štruktúra sedí v priehľadnej trubici; miniatúrna papierová vodárenská veža sa týči nad visutou náplasťou zelene. Pozrite sa na sériu malých svetov s názvom „mikrohmota“ nižšie a tu nájdete viac o de Jongovom zložitom procese.


Ako môže korok chrániť batérie elektrických vozidiel

Portugalská spoločnosť Amorim Cork Composites ponúka nové korkové riešenia na ochranu batérií elektrických vozidiel. Jedinečné vlastnosti korku, ako je nízka hustota, znížená tepelná vodivosť a odolnosť voči vysokým teplotám, z neho robia ideálny materiál pre vývoj komponentov batérií EV. Navyše, tlmiace a tesniace vlastnosti korku ho robia vhodným pre rôzne aplikácie vo vnútri aj mimo batérie.

Spoločnosť Amorim Cork Composites využila svoje odborné znalosti vo vývoji vysokovýkonných materiálov pre sektory, ako sú tesnenia a letectvo, na vytvorenie radu riešení špeciálne pre sektor elektrickej mobility. Tieto riešenia sa zameriavajú na tesnenia, kryty a rozpery článkov, aby sa zabránilo úniku tepla počas tepelných udalostí.

Na utesnenie batérie bolo vyvinuté riešenie kombinujúce korok so silikónom. Toto riešenie spĺňa požiadavky na horľavosť UL-94 V0 a má nastavenie kompresie menšie ako 40 % pri 50 % priehybe. Poskytuje tiež odolnosť voči opotrebovaniu, UV žiareniu a ozónu. Kombináciou korku, 100% prírodného, ​​opakovane použiteľného a recyklovateľného materiálu, s inými materiálmi, Amorim Cork Composites vytvára produkty, ktoré poskytujú vynikajúci výkon a zároveň sú šetrné k životnému prostrediu.

Pre vnútro batérií boli vyvinuté viacvrstvové systémy využívajúce korok kombinovaný s materiálmi ako sľuda, čadičové/uhlíkové vlákna a iné. Tieto systémy fungujú ako tepelné bariéry medzi článkami alebo modulmi (rozpery článkov/tepelné podložky) a poskytujú ochranu krytu batérie.


Môže sa zdať nepravdepodobné, že v špičkových systémoch pohonu elektrických vozidiel nájdete materiál s viacerými aplikáciami, ktorý doslova rastie na stromoch, no presne to ponúka Amorim Cork Composites.

Viacvrstvové systémy sú dostupné v hrúbkach od 0,8 do 30 mm a v širokej škále formátov, čo umožňuje vytvárať produkty so stlačiteľnosťou až 80% pri 2,5 MPa, tepelnou izoláciou 20-30°C/min a hustotou 200 kg/m3, pričom zaručuje dlhotrvajúce riešenie vďaka vysokému obsahu korku.

S novým radom riešení Amorim Cork Composites ponúkame technické, efektívne a udržateľné alternatívy, ktoré pomáhajú zaručiť výkon a trvanlivosť batérií bez toho, aby sme zabúdali na hlavný cieľ elektrickej revolúcie – udržateľnosť.

Rolls Royce si vyberá korkové riešenia pre prvé plne elektrické lietadlo na svete. V „Spirit of Innovation“, najrýchlejšom plne elektrickom lietadle na svete, boli korkové aglomeráty použité v izolačnom plášti batériového boxu. Korkové riešenie bolo zvolené z dôvodu potreby nájsť materiál pre puzdro batérie, ktorý by bol nielen konštrukčne pevný, ale aj ľahký a mimoriadne odolný voči ohňu.

Portugalská spoločnosť Amorim Cork Composites ponúka korok ako všestranný materiál pre špičkové systémy pohonu elektrických vozidiel. Surovina, kôra korkového duba (Quercus suber), má široké využitie v rôznych priemyselných odvetviach, ako je letectvo, obrana, energetika a automobilový priemysel. Korok sa v súčasnosti používa na tepelnú ochranu, tlmenie vibrácií a tlmenie nárazov v akumulátoroch elektrických vozidiel. Podľa Thomasa Peroutku, manažéra mobility v spoločnosti Amorim, používali korok v prvých autách Gottlieb Daimler a Carl Benz na tesnenie. Okrem toho sa korok od začiatku vesmírneho prieskumu používa na tepelnú ochranu rakiet a satelitov. Jeho vlastnosti tlmenia nárazov boli prospešné pri pancierových aplikáciách, zatiaľ čo jeho vlastnosti tlmiace vibrácie a akustické vlastnosti sa používali v elektrických transformátoroch.

Korok má mikroštruktúru podobnú včeliemu úľu, ktorá pozostáva z buniek v tvare malých, plynom naplnených päťuholníkových a šesťhranných hranolov. Na kubický centimeter korku pripadá asi 40 miliónov buniek. Amorim charakterizuje túto štruktúru ako zhluk mikrobalónikov alebo mikrovankúš, ktoré sa jemne tlačia na seba, čím vytvárajú charakteristickú zmes pružnosti a stlačiteľnosti, ktoré sú základom pre jej tlmiace a tlmiace vlastnosti.


Okrem toho je korok nepriepustný pre plyny a kvapaliny, odolný voči vysokým teplotám, ohňu a treniu, pričom je pevný a ľahký.

Z hľadiska chemického zloženia tvorí 45 % komplexný biopolyesterový suberín, s menším podielom lignín (27 %), celulóza, vosky a iné polysacharidy (12 %), triesloviny (6 %) a ceroidy (6 %).

Spočiatku sa Amorim zameral na vývoj tepelných ochranných podložiek pre interiéry batérií, antivibračných podložiek a konštrukčných prvkov. V konštrukčných aplikáciách sa korok kombinuje s uhlíkovými vláknami, sklenenými vláknami a/alebo kovmi, ako je hliník, na vytvorenie krytov a krytov s vnútornou tepelnou izoláciou, tlmením hluku a vibrácií, ochranou proti nárazom a štrukturálnou integritou.

Podľa Peroutku Amorim vyvinul množstvo materiálov a riešení v rôznych formátoch pre rôzne aplikácie v sektore e-mobility. Spoločnosť v súčasnosti rokuje s OEM a dodávateľmi Tier One o inovatívnych spôsoboch využitia materiálu.

Jednou z týchto metód je vstrekovanie, kedy sa korok musí najskôr peletizovať a spojiť s inými materiálmi. Tento prístup umožňuje široký rozsah parametrov procesu, vrátane extrúzie, laminácie, tvarovania za tepla a tvarovania za tepla.

Peroutka zdôrazňuje, že korok je nielen uhlíkovo neutrálny, ale vlastne uhlíkovo negatívny. Štúdie naznačujú, že na každú vyrobenú tonu korku môže korkový dub absorbovať až 73 ton CO2.

Korkové stromy sa nevytínajú kvôli zberu korku; namiesto toho sa kôra nechá rásť deväť rokov, kým sa znova zozbiera. Každý strom môže byť počas svojho života vyrúbaný približne 17-krát, čo je v priemere približne 200 rokov.

A čo viac, lesy z korkového duba sú kľúčovými oblasťami pre biodiverzitu, majú chránený štatút, pomáhajú regulovať klímu, podporujú udržateľnosť a významne prispievajú k ekologickej rovnováhe planéty.

Peroutka spomína, že prvé aplikácie batérií, vyplývajúce zo spolupráce s tromi európskymi spoločnosťami, budú spustené ešte v tomto roku. „Momentálne vykonávame záverečné testy a ak všetko pôjde podľa plánu, začneme proces zvyšovania predsériovej výroby.“


Zaujímavé fakty o korku

Korok má dlhú históriu. Nižšie uvádzame 6 zaujímavých faktov o korku, ktoré nám umožnia dozvedieť sa viac o korku, ekologickom a inovatívnom materiáli.

Najväčší a najstarší korkový dub na svete je známy ako Assobiador (Whistler). Názov bol inšpirovaný zvukom spevavých vtákov padajúcich na konáre stromov. Korkový dub, zasadený v roku 1783, je vysoký vyše 14 metrov a má obvod kmeňa 4,15 metra.


Počas summitu NATO v roku 2010 dostali celebrity ako Barack Obama, Angela Merkelová či Hillary Clintonová darčeky v podobe korkovej módy a doplnkov. Americký prezident dostal obojok aj pre svojho portugalského vodného psa Bo.

Hollywood používa korok na napodobňovanie zvyškov výbuchov. Korok bol použitý vo filmoch „Ghostbusters“ a „Mission Impossible“.


Portugalský korok uzatvára najdrahšiu whisky na svete Dalmore Trinitas 64, ktorá stojí 118 000 eur za fľašu.

Podlaha katedrály Sagrada Familia v Barcelone bola vyrobená z korku, aby sa zlepšila akustika a zabránilo sa podchladeniu.

Pri výrobe korku sa neničia žiadne stromy. Po zbere prechádza korkový dub samoregeneračným procesom, ktorý nie je možné pozorovať u žiadneho iného druhu.


Turistika v korkových lesoch

Korkové lesy nie sú len pestovaním a zberom dubovej kôry, ale aj dynamicky sa rozvíjajúcim odvetvím cestovného ruchu. Turisti navštevujú tieto oblasti nielen v Portugalsku, ale aj v Taliansku, na Sardínii, ostrove, ktorý je známy aj prírodným pestovaním korcanu. Na internete existujú špeciálne webové stránky, ktoré vás pozývajú na dlhé prechádzky po pestovateľských oblastiach tejto všestrannej suroviny. Turistov zvádza aj vyhliadka na návštevu početných viníc, stredovekých pevností a opustených kaplniek.

Jedným z miest v Portugalsku, kde môžeme objavovať prírodné dedičstvo tejto krásnej krajiny, je farma Maroteira a jej okolie. Herdade da Maroteira sa nachádza na svahoch pohoria Serra d’Ossa v regióne Alentejo na juhu Portugalska. Tento pozemok s rozlohou 330 hektárov je vo vlastníctve anglo-portugalskej rodiny už 5 generácií a pôvodne bol aktívny v produkcii korku a dobytka až dodnes.

V súčasnosti sa na pozemku nachádzajú vinice, ktoré produkujú medzinárodne uznávané vína. Nádherná poloha vám ponúka možnosť podnikať množstvo aktivít, ktoré vás priblížia k prírode. Takto by sme mali žiť každý deň, odpočívať v pokoji v súlade s prostredím, učiť sa od rastlín a zvierat, vychutnávať si víno a spoznávať autentických vidieckych ľudí – hovoria súčasní majitelia tejto krásnej farmy.


Ďalšou formou zábavy pre miestnych návštevníkov, ktorí čoraz viac hľadajú alternatívne spôsoby trávenia dovolenky a trávenia voľného času, je trekking lesom Alentejo a po vidieckych cestách s výhľadom na Sierra D’Ossa. Turistickí sprievodcovia nadšene hovoria o výhodách oblastí pestovania korku.

Obyvatelia majú ponuku aj pre fanúšikov motorizovaných jázd. Na https://corktrekking.com/ si tiež môžete zarezervovať jazdu džípom po panstve Herdade da Maroteira za prijateľné ceny a zažiť neskutočnú vidiecku atmosféru korkových lesov regiónu Alentejo.


Na webovej stránke https://www.visitcorkterritories.co.uk/ máme tiež možnosť absolvovať kajakové túry v španielskych korkových lesoch pozdĺž Rio Palmones. Stránka tiež ponúka organizovanie peších a cyklistických výletov v miestnych lesoch regiónu Gibraltár.

Máme tiež možnosť navštíviť mestá známe najmä zberom a spracovaním korku. Ide najmä o mestá ako Grandola, Vendas Novas a Vives. Pozoruhodný je najmä prvý spomenutý bod. Korkový dubový les pokrýva asi 48 % z celkovej rozlohy okresu, t.j. asi 39 645 hektárov. Na regionálnej úrovni (NUT II Alentejo) teda obec Grândola predstavuje 6,4 %; celoštátne 5,4 %; a približne 1,8 % celkovej plochy korkových dubov na celom svete. Skúsenosti ukazujú, že korok vyrobený v korkových dubových lesoch Sierra de Grândola je rôznymi odborníkmi často považovaný za jeden z najlepších korkov v Portugalsku a dokonca aj na svete.


Korok v doprave

Vo verejnej doprave hrá korok kľúčovú úlohu ako izolačný prostriedok, znižuje hmotnosť vozidla a prispieva k zníženiu spotreby energie. Slúži aj ako dekoračné prvky, napr. v prípade áut alebo lietadiel. Je to dokonca kľúčový materiál, pokiaľ ide o bezpečnosť. To je prípad rakiet a landerov vesmírnych agentúr, ako je NASA.

Porsche spolupracovalo s dizajnérom a influencerom Seanom Wotherspoonom na vytvorení farebného auta s rovnakou témou. Vozidlo vychádza z Porsche Taycan 4 Cross Turismo a čerpá inšpiráciu z Harlekýna, pričom posúva koncept na ďalšiu úroveň, dokonca si preberá tému interiéru.

Ako vegetarián chcel Wotherspoon zabezpečiť, aby interiér auta nebol potiahnutý kožou, a tak použil manšestr (materiál použitý už v 911 Targa Heritage Edition) a korok (materiál získaný z kôry korkového dubu). čalúnenie stropu, sedadlá a slnečné clony. priezory, ako aj na palubnej doske, stĺpikoch, stredovej konzole, volante a koberčekoch.


Fiat Fiat 500 Spiaggina

Táto Spiaggina, zdobená v dvoch odtieňoch nebesky modrej a perleťovej bielej, je typicky letná, bez strechy ako originál a bez zadných sedadiel, pretože teraz má korkový odkladací priestor a integrovanú sprchu, ktorá je pravdepodobne navrhnutá na odstránenie piesku po deň na pláži.

Model vzdáva hold svetu plachtenia, ako je nízke čelné sklo (takmer neexistujúce) a korková konštrukcia pokrývajúca zadnú časť so vzorom imitujúcim lode s teakovou podlahou používané na palube, jachty.

Korok je možné kombinovať s rôznymi termoplastickými materiálmi, čiastočne nahrádza plast a vytvára udržateľnejšie konečné produkty.

Tieto materiály môžu byť spracované pomocou rôznych výrobných techník – ako je extrúzia, vstrekovanie, tvarovanie za tepla, vyfukovanie alebo kontinuálne lisovanie – na vytvorenie komponentov plne prispôsobených technickým požiadavkám zákazníka.

Korkové polymérne zmesi (CPC) môžu byť tiež vizuálne prispôsobené tak, aby vyhovovali estetickým potrebám konečného dizajnu.


Použitie korkových kompozitov pomáha znižovať hmotnosť a v dôsledku toho znižovať náklady na energiu. Okrem toho je dôležitá tepelná pohoda a nehlučnosť, na ktorú má korok tiež výrazný vplyv. Železničný priemysel je jedným zo segmentov hospodárstva, kde je spotreba energie dôležitá v kontexte ekonomiky a ekológie.

Dôležité sú aj vysoké parametre namáhania korkových kompozitov vyvinutých v laboratóriách s ohľadom na bezpečnosť cestujúcich na železnici. Za zmienku tiež stojí, že nemecká spoločnosť Siemens je spoluautorom riešenia, ktoré umožnilo použiť ľahkú a flexibilnú korkovú podlahu vo varšavskom metre.

Posledným, ale v neposlednom rade dôležitým parametrom korku je požiarna bezpečnosť. Tento posledný parameter bol hlavným dôvodom, prečo NASA už takmer pol storočia používa zmes korku a iných materiálov na ochranu plášťov svojich rakiet, ktoré musia pri prechode atmosférou znášať extrémne teploty. V lietadlách sa korok používa na vytváranie povrchových úprav alebo ako vo vlakoch na zníženie hmotnosti stroja. Na jachtách je popri teakovom dreve najobľúbenejším riešením.

Vhodný korkový kompozit je odolný voči vlhkosti a ohrevu od slnka. Automobilový priemysel je tiež veľmi obľúbeným miestom, kde sa korok používa. Značky ako BMW a Mercedes používajú korkovú povrchovú úpravu pre interiéry automobilov, ako sú palubné dosky. Obľúbený je aj gumový korok a jeho použitie vo forme autotesniacich líšt ako ekologickejšej alternatívy kaučuku.


Prečo nie je prírodný korok ďalším príkladom greenwashingu?

Greenwashing je „klamanie spotrebiteľov o environmentálnych postupoch spoločnosti alebo environmentálnych výhodách produktu alebo služby“. » Zámerne alebo neúmyselne ho však môžu praktizovať aj vlády alebo iné subjekty, ktoré vydávajú zavádzajúce vyhlásenia o environmentálnom správaní alebo vplyvoch svojich činností. Tu sú 3 vybrané príklady greenwashingu.

1) Skrytý kompromis

Tento príklad sa zameriava na úzku environmentálnu funkciu a zanedbáva zohľadnenie väčších, širších environmentálnych problémov. Príklady zahŕňajú technológie, ktoré podporujú energetickú účinnosť bez zverejnenia nebezpečných materiálov používaných pri výrobe.


Prečo to neplatí pre prírodný korok?

Napríklad expandovaný korok sa vyrába z korkových granúl zahriatych na vysoké teploty v špeciálnych kadiach. V týchto kadiach sa vyrába prírodná zložka viažuca granule – suberín – čo umožňuje získať korkové panely bez použitia chemikálií.

2) Nejasná formulácia

Ide o veľmi všeobecné a nejasné vyhlásenia, ktoré preto môžu spotrebitelia nepochopiť. Príkladom môže byť použitie slova „prírodný“ na zdôraznenie environmentálnych výhod produktu alebo služby. Napríklad arzén a urán sú „prírodné“ zložky, ale sú tiež toxické.


Proces výroby korku je úplne transparentný

Korok sa získava čiastočným odstránením kôry dubu. Ide o udržateľný proces, ktorý prebieha bez poškodenia stromu alebo okolitej flóry a fauny. Kôra sa nepoužíva na extrakciu a použitie
žiadne chemikálie.

3) Falošné štítky udržateľnosti

Niektoré spoločnosti vytvárajú certifikáty „udržateľnosti“ alebo štítky, ktoré sú jednoducho falošné. Môžu zavádzať spotrebiteľov vytváraním ilúzie, že produkt alebo služba boli nezávisle certifikované ako environmentálne udržateľné prostredníctvom legitímneho procesu auditu tretej strany, pričom v skutočnosti to tak nie je.


Prírodný korok má celosvetovo uznávaný certifikát FSC.

Skratka FSC znamená Forest Stewardship Council. Je medzinárodnou neziskovou organizáciou a členom ISEAL – globálneho združenia systémov sociálnych a environmentálnych noriem. Certifikát je založený na princípoch, kritériách a ukazovateľoch dobrého obhospodarovania lesov a vydáva ho vyššie uvedená rada FSC.

Aké sú zásady, kritériá a ukazovatele dobrého hospodárenia v lesoch?

Ide o normatívny dokument vypracovaný v roku 1994 na základe poznatkov a skúseností ekológov a generácií lesníkov – teoretikov aj praktikov. Rada FSC pri vypracovaní dokumentu okrem týchto prvkov zohľadnila aj výdobytky moderného vzdelávania a fungovania lesného hospodárstva.

Použitie kôry z korkového dubu

Kôra korkového duba má mnohostranné využitie v záhradách, zoologických záhradách a teráriách zvierat.

Tu je niekoľko spôsobov, ako ho môžete použiť:

Záhradné kvetináče: Kôru z korkového duba možno použiť na výrobu záhradných kvetináčov. Jeho prirodzené izolačné vlastnosti pomôžu chrániť korene rastlín pred extrémnymi teplotami. Okrem toho je korková kôra ľahká, trvácna a odolná voči poveternostným vplyvom, čo z nej robí vynikajúci materiál pre vonkajšie kvetináče.


Dlažba v zoologických záhradách: V zoologických záhradách možno kôru z korkového duba použiť ako prírodnú dlažbu vo výbehoch pre zvieratá. Jeho mäkká a pružná štruktúra poskytuje pohodlné podmienky pre zvieratá a pomáha udržiavať správnu vlhkosť pôdy.
Zoo dekorácie: Korkovú kôru je možné použiť aj na vytvorenie dekorácií v zoologických záhradách. Môže byť použitý ako dekoratívny prvok okolo prehliadkových mól, na chodníkoch alebo okolo vyhliadkových plošín. Korková kôra dodáva prirodzený šarm a je bezpečná pre domáce zvieratá.


Substrát v teráriách: Ako substrát v teráriách pre zvieratá možno použiť kôru z korkového duba. Môže byť prirodzeným a bezpečným substrátom pre plazy, obojživelníky a iné zvieratá žijúce v teráriách. Korková kôra v sebe udržuje vlhkosť a zároveň poskytuje úkryt pre zvieratá.
Živočíšne traverzy: Kôra korkového duba môže byť použitá ako materiál na stavbu traverz vo výbehoch pre opice, lemury a iné voľne žijúce zvieratá. Jeho prirodzená štruktúra umožňuje zvieratám prirodzene sa držať a pohybovať sa po traverzoch.
Ďalším veľmi obľúbeným riešením je pestovanie orchideí na korkovej kôre. Ide o efektívny spôsob pestovania týchto krásnych rastlín. Korková kôra poskytuje prirodzený a odolný povrch pre korene orchideí a umožňuje dobré prúdenie vzduchu a odvodnenie.


Festival portugalského dubu a korku

Národný deň korku a korkového duba, ktorý sa oslavuje 1. júna, sa objavuje v portugalskom kalendári ako znak záujmu o druh s veľkou historickou symbolikou a vysokou environmentálnou, sociálnou a ekonomickou hodnotou.

Korkový dub, oceňovaný už od staroveku pre vlastnosti svojej kôry, opisuje vlastnosti a použitie korku po tisíce rokov. Niekoľko vedcov identifikuje stopy jeho použitia od Číny po Egypt, spočiatku ako tesnenie kontajnerov, izolácia domov a plávajúca rybárska bója. Už grécky filozof Theophrastus vo svojich botanických textoch asi pred 2200 rokmi opísal, ako sa Quercus suber odlíšil od iných druhov: „guľatá neplodnosť spôsobuje smrť každého stromu (…). Ale možno je korkový dub výnimkou. Pretože to dostane väčšiu silu, ak odstránite vonkajší korok…“


Toto dlhodobé používanie mu vynieslo štatút chráneného druhu, ktorý má v súčasnosti od útleho veku. Napríklad vizigótsky kráľ Alaric II (485-507) vyhlásil súbor rímskych zákonov platných na Pyrenejskom polostrove, ktorý zahŕňal opatrenia na ochranu korkových dubov. V Portugalsku sa jeho ochrana začala pravdepodobne v 13. storočí oslobodením kráľa D. Sancha I. v roku 1209 od zvykov a zákonov Castelo Rodrigo a Castelo Melhor, ktoré stanovovali pokuty pre každého, kto ničí korkové duby, čím ohrozuje výrobu korku. dub, používaný v krmive pre zvieratá.

Koncom 13. storočia, za vlády kráľa Dinisa, sa objavili listy chrániace korok a dub cezmínový, zakazujúce a trestajúce „pálenie a masívne rezanie ovocia, nelegálny zber zelených konárov a predovšetkým nadmerné výruby“


Tieto a ďalšie vlastnosti boli popísané v priebehu storočí, čím sa znásobilo využitie pôvodného korkového stromu, ktorého hodnota siaha až do využitia žaluďov a ekologického významu Montado (ako sa korkové plantáže v Portugalsku nazývajú), systém vyvinutý človeka a zdokonaľované v priebehu storočí v Portugalsku na „zlepšenie využívania a ziskovosti vzácnych zdrojov v regióne charakterizovanom stredomorskou klímou a chudobnými pôdami“.

V 21. storočí (2011) Zhromaždenie republiky umocnilo symbolický status korkového dubu jeho vyhlásením za „národný strom Portugalska“. Tento stav vyplýva okrem iného z jej dôležitej funkcie pri ochrane pôdy, regulácii hydrologického cyklu, ukladaní uhlíka a okrem iného aj kvalite vody, teda zabezpečovaní základných ekosystémových služieb.

Okrem tisícok pracovných miest, ktoré poskytuje, má korok významnú váhu v portugalskom exporte: viac ako miliarda eur v roku 2020 (a tiež v roku 2019), podľa štatistík medzinárodného obchodu INE – Instituto Nacional de Statistic. APCOR vyzdvihuje tento príspevok – Associação Portuguesa da Cortiça, ktorá ho odhaduje na približne 2 % exportu portugalského tovaru a 1,2 % celkového exportu s kladnou obchodnou bilanciou vo výške 815,6 milióna EUR. Portugalsko je tiež najväčším svetovým vývozcom spracovaných produktov so 63 %, čo zodpovedá 986,3 milióna EUR.


3 pasiūlymai, kaip švęsti Nacionalinę kamštienos ir kamštinio ąžuolo dieną

Nacionalinėje Korkoje ir Ąžuolyne yra daug galimybių geriau pažinti šią rūšį ir sužinoti daugiau apie jos ypatybes ir privalumus. Štai trys pasiūlymai:

Atraskite didžiausią kamštinį ąžuolą pasaulyje

Įvairiose šalies vietose auga keli kamštiniai ąžuolai, kurie yra gamtos paminklai, medžiai, išsiskiriantys iš kitų rūšių dydžiu, konstrukcija, amžiumi, retumu, istorine ar kraštovaizdžio verte. Vienas iš žymiausių yra „derantis medis“ arba „švilpaujantis kamštienos ąžuolas“. 2018 m. šis unikalus kamštinis ąžuolas Águas de Moura kaime (Palmela) buvo apdovanotas Europos metų medžiu ir pateko į Gineso rekordų knygą kaip „didžiausias pasaulyje“. Jis yra 16,2 metro aukščio ir padengtas lapais, kurių skersmuo beveik 30 metrų.


Okrem rozsiahleho tieňa a úkrytu, ktorý poskytuje vtákom, vyniká jeho prínos k produkcii korku: je považovaný za najproduktívnejší korkový dub na svete, ktorý poskytuje dostatok korku na výrobu 100 000 zátok.

Navštívte observatórium Oak and Cork

Oslávte Deň tohto druhu, ktorý sa môže dožiť až 250 – 300 rokov, návštevou observatória Coruche Oak and Cork. Budova, ktorú navrhol architekt Manuel Couceiro, odkazuje na metaforu korkového dubu ako živého prvku. Okrem laboratórií a dielní na štúdium korkového dubu a korku je súčasťou budovy aj priestor venovaný zhromažďovaniu informácií súvisiacich s korkovým priemyslom a poslucháreň.

Objavte planétu Cork

V Gaii bolo v roku 2020 otvorené nové prírodné múzeum venované korku. Ako interaktívny zážitok vás Planeta Korka pozýva na objavovanie rôznych použití tohto produktu, od starovekého využívania korkového dubu až po najrozmanitejšie a avantgardné aplikácie, ako sú tradičné zátky na víno alebo aplikácie v leteckom priemysle.

Korok na jachte

Prirodzená štruktúra s uzavretými bunkami Core Cork poskytuje zníženú tepelnú vodivosť a je protišmyková. Korok používaný ako kryt jachtovej paluby neabsorbuje vodu a nehnije. Core Cork je drevovláknitý materiál s prirodzene uzavretými bunkami a časom sa nerozkladá. To vedie k obrovským dlhodobým výhodám oproti konkurenčným produktom, ktoré môžu podliehať hnilobe a rozkladu.


Core Cork má v porovnaní s inými podlahovými materiálmi vynikajúcu odolnosť proti rastu plesní. Korok používaný v jachtách sa dá ľahko rezať pomocou štandardných rezných nástrojov a píl. V prípade silného nárazu sa obnoví až 85 % svojej pôvodnej hrúbky a pri väčšine nárazov až 100 %. Core Cork sa pri náraze len zriedka delaminuje. Core Cork sa spája so všetkými štandardnými laminovacími živicami: PE, PU, ​​​​VE, epoxid, fenol.


Okrem odolnosti voči typickým vplyvom morského prostredia, ako je slaná voda a UV žiarenie, je aj odolnosť korku prioritou v porovnaní s inými terasovými materiálmi. Korok má tiež jedinečnú vlastnosť, že sa na slnku nezohrieva, takže počas teplého slnečného dňa môžete po palube chodiť naboso bez nepríjemných pocitov z vyhrievanej paluby.


Korok v doprave

Korok v dopravných prostriedkoch zohráva kľúčovú úlohu ako izolačné opatrenie, znižuje hmotnosť vozidla a prispeje k zníženiu spotreby energie. Slúži aj ako dekoračné prvky, napr. v prípade áut alebo lietadiel. Je dokonca kľúčovým materiálom, pokiaľ ide o bezpečnosť. To je prípad rakiet a landerov vesmírnych agentúr, ako je NASA.

Železničný priemysel je jedným z tých segmentov hospodárstva, kde je spotreba energie dôležitá v kontexte ekonomiky a ekológie. Použitie korkových kompozitov pomáha znižovať hmotnosť a v dôsledku toho znižovať náklady na pohon vlakov. Okrem toho je pre cestujúcich dôležitý tepelný komfort a nedostatok hluku, ktorý korkové zátky tiež výrazne ovplyvňujú. Významné sú aj vysoké parametre namáhania korkových kompozitov vyvinutých v laboratóriách s ohľadom na bezpečnosť cestujúcich na železnici.


Korok v dopravných prostriedkoch zohráva kľúčovú úlohu ako izolačné opatrenie, znižuje hmotnosť vozidla a prispeje k zníženiu spotreby energie. Slúži aj ako dekoračné prvky, napr. v prípade áut alebo lietadiel. Je dokonca kľúčovým materiálom, pokiaľ ide o bezpečnosť. To je prípad rakiet a landerov vesmírnych agentúr, ako je NASA.

Za zmienku tiež stojí, že nemecká spoločnosť Siemens je spoluautorom riešenia, ktoré umožnilo použiť ľahkú a pružnú korkovú podlahu vo varšavskom metre. Posledným, nemenej dôležitým parametrom korku je požiarna bezpečnosť.

Práve posledný parameter bol hlavným dôvodom, prečo NASA už takmer pol storočia používa zmes korku a iných materiálov na ochranu plášťov svojich rakiet, ktoré musia pri prerážaní atmosférou odolávať extrémnym teplotám.


V lietadlách sa korok používa na vytváranie povrchových úprav alebo ako vo vlakoch na zníženie hmotnosti stroja. Na jachtách je popri teakovom dreve najobľúbenejším riešením. Príslušný korkový kompozit je odolný voči vlhkosti a ohrevu od slnka.

V lietadlách sa korok používa na vytváranie povrchových úprav alebo ako vo vlakoch na zníženie hmotnosti stroja. Na jachtách je popri teakovom dreve najobľúbenejším riešením. Príslušný korkový kompozit je odolný voči vlhkosti a ohrevu od slnka.


X
Objednať vzorky korku