Zahrievanie nákladného auta korkom


Korok je trvanlivý, priedušný, odolný voči hmyzu, spomaľuje horenie, je odolný voči plesniam a je obnoviteľný zdroj. Tak prečo nie aj ako izolácia vozidla? Rovnakú otázku si pred 3 rokmi položil aj nemecký pár, ktorý sa rozhodol svoj nápad zrealizovať. Celý proces opísala na svojom blogu https://nebendemweg.de/.

Korok ako izolačný materiál bol prvýkrát použitý v historických drevených trupoch lodí. Predtým sa korok používal v obytných autách a dodávkach, ale nebol hlavným izolačným materiálom, takže myšlienka páru z Nemecka udáva trend. Aby korok vydržal všetky vibrácie vozidla, použili kontaktné lepidlo.

Korkové dosky na podlahe nákladného auta dokonca vydržia chôdzu so špinavými topánkami po nanesení niekoľkých vrstiev farby. Korková izolácia zostáva priedušná, takže nehrozí kondenzácia tepla.

Pre výber správneho typu korku bola rozhodujúca tepelná vodivosť korku. V závislosti od variantu je to 0,04 až 0,06 W / (m • K). Táto jednotka znamená watty na meter a Kelvin. Nižšia hodnota teda znamená horšiu tepelnú vodivosť a teda lepšiu izoláciu. Na izoláciu pri stavbe expedičných vozidiel sa používajú plasty s hrúbkou minimálne 20 mm.


Voľba padla na 25mm technický korok. Dosky a lepenie je najlepšie robiť v dvoch ľuďoch, čo je oveľa rýchlejšie a pohodlnejšie riešenie ako práca sama. Pred samotným začatím prác odporúčame vykonať niekoľko testov priľnavosti na danom podklade. Lepidlo drží na stenách tak dobre, že kúsky korku je možné odstrániť iba dlátom.

Jednoznačne najnáročnejšia práca je meranie a úprava korkových plátov. Stolová píla bola najvhodnejšia na dlhé rovné rezy alebo úkosy. Priehlbiny boli vyrezané jemnou pílkou na železo. Osadenie alebo prepracovanie išlo dobre brúsnym papierom a rezacím nožom.

Upevnenie narezaných panelov sa najlepšie vykonáva so štyrmi ľuďmi. Po prilepení lepidla už nie je možné korok posúvať alebo zatláčať. Ten sa najskôr nanesie na korkovú dosku a stenu pomocou 4 mm velúrového valčeka. Pri teplote spracovania 15 až 27 °C lepidlo schne, kým už nie je biele, ale priehľadné.


Rovnako ako pri položení korku ako podlahy, čerstvo nalepené panely treba ešte udrieť bielou gumenou paličkou (čierne zanecháva škvrny). Pri kontaktných lepidlách nie je lepiaca sila tým väčšia, čím viac lepidla sa aplikuje, ale závisí od tlaku. Dôležité bolo tiež osadiť a nainštalovať korkové panely pri podobnej teplote. Korok je možné natrieť, avšak na to, aby farba rovnomerne pokryla korok, boli potrebné dve vrstvy farby. Na spoje medzi panelmi je možné použiť tesniacu zátku bostik. Táto hmota sa oveľa ľahšie rozbije na praskliny.

Ďalší cestovatelia z Nemecka opisujú, že počas ich cesty do Malej Ázie neboli žiadne problémy s korkovou izoláciou. Od vnútornej teploty nad 40 °C až do -11 °C počas zimnej exkurzie nepoškodí spojenie korkových dosiek ani teplo, ani chlad. Rôzne hrbole nemali žiadny vplyv na trvanlivosť nalepeného korku. Čo sa týka čistenia, korkové povrchy sú nenáročné na údržbu.

Najmä na stenách, kde je pod korkovou farbou ešte farba, sa špina dala ľahko zotrieť. Len tam, kde je lak nanesený na holý korok, je lepšie použiť tri vrstvy laku namiesto dvoch. Izolácia spoľahlivo chráni pred chladom zvonku. V praxi korok vynikal, ako sa sľubovalo, svojou odolnosťou, odolnosťou voči plesniam a škodcom, dobrou tepelnou a zvukovou izoláciou, udržateľnosťou a dobrou vnútornou klímou.


Pridaj komentár

X
Objednať vzorky korku
Share via
Copy link